Sawa

Sawa.
​Sawa werd in 1904 opgericht door Frans Schwaderlapp en was gevestigd in Ransbach-Baumbach. Aanvankelijk als fabriek voor slijpmiddelen maar al snel werd overgeschakeld naar de productie van ongeglazuurde vazen en potten. Als specialiteit gold het 'tuinieren met zelfstandige bewatering'. 
De uitbreiding van het programma met sierkeramiek ontstond pas na het einde van de tweede wereldoorlog. In 1951 werd onder de naam 'SAWA-Keramik' met de productie van handmatig en op kunstzinnige wijze vervaardigd keramiek aangevangen.
Heinrich-Maria Müller was in dienst als belangrijkste ontwerper van 1951 tot 1965. Hij ontwierp en decoreerde eigenhandig talrijke vazen. De vormen en decoren waren er in 3 varianten K (=Kerbschnitt: handmatig aanbrengen van groeven in de ongebakken klei, ook wel sgrafito), P (=plastischer Kerbschnitt) en S (=sigilata: aanbrengen van relief door het bedrukken met figurenstempels). Deze methodes waren vaak zeer arbeidsintensief en dus kostbaar. ​Het bedrijf was tot de verkoop in 1992 in bezit van de familie Schwaderlapp. Sawa was een van een aantal bedrijven die deze stijl van sgrafito decoratie produceerden en die voor de vervaardiging van de vazen een roodbruine klei gebruikten waardoor ze moeilijk te onderscheiden zijn van die van bedrijven zoals Eiwa, Wekara en Kule en van sommige exemplaren van Dümler & Breiden uit de 50-er jaren. De vazen van D&B zijn meestal gemerkt en bij vazen van Eiwa staan vaak de decornamen in de bodem gedrukt samen met de vormnummers. De decoratie op vazen van Sawa zijn meestal wat dieper aangebracht in de klei van de vaas terwijl bij vazen van Eiwa een groefje net door de bovenste kleurlaag is aangebracht, net genoeg om de kleur van de ondergrond te laten zien. Het kwaliteitsniveau lag zeer hoog bij de productie van de vazen en exemplaren met 'foutjes' mochten daarom niet de fabriek verlaten. Vanaf het eind van de jaren-80 tot 1992 heeft Sawa ook een serie Römertopfs geproduceerd.

​Sawa.
Sawa was founded in 1904 by Frans Schwaderlapp and was established in Ransbach-Baumbach. Originally it was a factory producing abrasives, but very soon it switched to producing vases and pottery. ‘Gardening with independent watering’ was seen as its speciality.
Extending the production line with decoration ceramics did not start until after the end of WW II. In 1951under the name of ‘SAWA-Keramik’, it started the production of manually and artistically manufactured ceramics.
Heinrich-Maria Müller was employed as its chief designer from 1951 to 1965. He designed and decorated numerous vases by his own hand.
There were 3 varieties ‘K’ (= Kerbschnitt, viz. Manual application of grooves  in unbaked clay, aka sgrafito), ‘P’ (= plastischer Kerbschnitt) and ‘S’ (= sigilata: application of relief by figure stamps). Often these methods were very labour- intensive, thus  costly.
Until it was sold in 1992, the business was in the possession of the Schwaderlapps. Sawa was one of a number of concerns to manufacture this sgrafito-style decorations, using red-brown clay for the production of the vases, making them hard to identify them from concerns such as Eiwa, Wekara and Kule and from some specimens by Dümler & Breiden from the 50-s. D & B vases are usually marked. Eiwa vases have their decoration names imprinted at the bottom, together with their shape numbers. Decorations on Sawa vases are usually applied a bit more deeply into the clay of the vases, whereas Eiwa vases have a small groove just across the top colour layer, just about enough to show the colour of the substrate.
The quality level of the production of vases was very high, therefore species with ‘flaws’ were not allowed to leave the factory.

From the end of the 80-s until 1992 Sawa also manufactured a series of Römertopf dishes.

Bron: 
https://www.fatlava-schiedam.com

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden
© 2015 - 2021 de Rommelkoning | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel