Scheurich

Scheurich.
​Alois Scheurich en zijn neef Fridolin Greulich richtten in 1928 een groothandel in glas, porselein en keramiek op in Schneeberg bij Amorbach. In 1938 vestigde Scheurich zich in Kleinheubach (70 kilometer ten zuidoosten van Frankfurt). Hier bestaat de firma nog steeds. In 1948 begon men met de fabricage van huishoudkeramiek. In 1954 stopte Scheurich met de groothandelsactiviteiten en werd de firma Scheurich KG Keramikfabrik opgericht. Men richtte zich helemaal op het zelf vervaardigen van keramiek. Aanvankelijk maakten ze vooral sierkeramiek voor jaarmarkten. Vervolgens stapte men over op de produktie van vazen, figuren, schalen, wandtegels en lampvoeten. Scheurichs hegemonie begon aan het eind van de jaren zestig. Scheurich hield zijn prijzen laag en gecombineerd met in de smaak vallende designs zorgde dat voor een miljoenenomzet. De strategie van Scheurich daarbij was even simpel als doeltreffend: dezelfde modellen werden telkens van andere decoraties voorzien. De ontwerpen werden twee maal per jaar aan de veranderende smaak van het publiek aangepast. De belangrijkste ontwerpers waren: Heinz Siery, A. Seidel, Monica Schödel-Müller, Werner Nowka.
De meest succesvolle vaasmodellen zijn er in tientallen glazuuruitvoeringen (decors). Heinz Siery ontwierp vaasmodel 271-22 in 1959 en die ging decennia lang met de mode mee. Een andere belangrijke designer voor de vormen was A. Seidel. De belangrijkste designer voor de glazuren was Oswald Kleudgen. Enkele bekende motieven zijn Montignac (1972-1973; handgeschilderd), Amsterdam (uienmotief/Zwiebeldekor; 1974-1975).

Scheurich.
In 1928 Alois Scheurich and his cousin Fridolin Greulich  founded a wholesale trade in glass, China and ceramics in Schneeberg near Amorbach. In 1938 Scheurich established its concern in Kleinheubach (70 km south east of Frankfurt). The business is still in existence to this day. In 1948 the manufacture of Household ceramics was started. In 1954 Scheurich ceased wholesale activities and established the Scheurich KG Keramikfabrik concern. It was directed completely to the self-manufacture of ceramics. At first they mainly produced decorative ceramics for fairs. Subsequently they switched to the production of vases, figures, dishes, wall tiles and lamp bases. Scheurich’s hegemony started towards the end of the 60s. Scheurich kept its prices low, and combined with the especially appreciated designs, catered for a several-millions’-worth-turnover. Scheurich’s strategy in this was as simple as effective: the same shapes were provided with varying decorations. Twice a year the designs were adapted to the changing taste of the public. The most important designers were: Heinz Siery, A. Seidel, Monica Schödel-Müller, Werner Nowka. The most successful vase shapes occur in dozens of glaze versions (decorations). Heinz Siery designed vase shape 271-22 in 1959. This fashion-led style lasted for decades. Another important shape designer was A.Seidel. The main glaze designer was Oswald Kleudgen. 

Bron: 
https://www.fatlava-schiedam.com

Sorteer op

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden
© 2015 - 2024 de Rommelkoning | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel