Ruscha

Ruscha-Keramik.
Ruscha-Keramik werd opgericht in 1905 door Georg Schardt en heette oorspronkelijk Klein & Schardt. Het bedrijf werd gevestigd in Rheinbach. In 1948 nam zijn zoon Rudolf Schardt het bedrijf over en noemde het toen Ruscha. Ruscha was één van de leidende fabrieken in de 'gouden eeuw' van het keramiek- tijdperk. Zij produceerde topstukken van zowel vazen als wandtegels. Er werden in de jaren-70 wandtegels ontworpen met uitgesproken lava glazuren. Deze prachtige expressieve vormen werden gemaakt voor zowel binnen- als buitentoepassing. In 1955 telde de onderneming 150 werknemers waarvan er 40 op de decoratie-afdeling werkten. ​De belangrijkste ontwerpers waren: Cilli Wörsdörfer, zij werkte bij Ruscha van 1952 tot eind 1954 (decoren: Domino en Milano). Kurt Tschörner, hij ontwierp voor Ruscha de kruikvaas '313' in 1954 en deze werd in ontelbare verschillende decoren geproduceerd tot het sluiten van de firma. Klaus Kerwer, hij was halverwege de jaren-50 verantwoordelijk voor het ontwerp van de meeste vormen. Hanns Welling, hij kreeg in 1956 de leiding over de decoratie-afdeling en ontwierp tot zijn vertrek in 1958 een veelvoud aan vormen en decoren en breidde het assortiment uit met kleurrijk gedecoreerd Engobe-keramiek. Zijn opvolger het volgende jaar was Gerda Heuckeroth, zij werkte bij Ruscha tot 1962 en stapte daarna over naar Ceramano. Adele Bolz, was in dienst van 1959 tot 1963, zij breidde het assortiment uit met talrijke nieuwe motieven- en decorvarianten. Heinz Siery, hij werkte als zelfstandig werknemer en droeg voor een heel belangrijk deel bij tot het totaalbeeld van het Ruscha-keramiek. ​Net als andere keramiek bedrijven werden vormnummers opnieuw gebruikt voor andere modellen, wat erg verwarrend kan zijn. Ruscha sloot haar deuren in 1996.

Ruscha-Keramik.
Ruscha-Keramik was founded in 1905 by Georg Schardt and was originally named Klein & Schardt. The concern was established at Rheinbach. In 1948 his son Rudolf Schardt took over the business and called it Ruscha. Ruscha was one of the leading factories in the ‘golden age’ of the ceramics era. It manufactured masterpieces in both vases and wal tiles. In the 70s wall tiles were designed with distinct lava glazes. These beautiful expressive shapes were manufactured for both indoor and outdoor applications. In 1955 the firm employed 150 people and among them were 40 that worked at the decoration department. The most important designers were Cilli Wörsdörfer, she worked at Ruscha from 1952 until the end of 1954 (decors: Domino and Milano). Kurt Tschörner, he designed for Ruscha the jugvase '313' in 1954 and it was produced in numerous different decors until the end of the firm. Klaus Kerwer, during the mid 1950's he was responsible for designing most of the forms. Hanns Welling, 1956 he became in charge of the design department. He designed a numerous amount of forms and decors and extended the collection with the colorfully decorated Engobe-ceramics. His successor the next year was Gerda Heuckeroth, she worked for Ruscha until 1962 and after that she went to Ceramano. Adele Bolz, she served from 1959 until 1963. Zij extended the collection with numerous new designs and decors. Heinz Siery, he served as a self-employed worker and he contributed to an important extent in the overall image of Ruscha ceramics. Just like other ceramics concerns shape numbers were again used for other designs, which can be very confusing. Ruscha closed its doors in 1996.

Bron: 
https://www.fatlava-schiedam.com

Aanbieding

Vallauris asbak € 12,95 € 9,75

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden
© 2015 - 2021 de Rommelkoning | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel